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De la beaùté et de la fachon de Pallas

extrait de Les Eschéz d\'Amours d’Évrart de Conty composé autour de 1400

Ceste dame de tous biens plaine

N’estoit pas de fachon villaine,

Ains estoit tres belle a devis

Et par especïal de vis,

Car en sa parfaitte figure

Fust gardee toute mesure,

Si que nulz ne peuist comprendre

Qu’il y euist riens a reprendre,

Tant estoit par bien figurés.

Et s’estoit aussy coulourés

D’une couleur vive et si fresche

C’oncquez dame en cuer de jonesche

Ne pot couleur plus fine avoir.

Si vous fay je bien assavoir

Quelle n’es toit pas josne d’ans,

Ains estait de l’anchiien temps,

Aussy vielle ou plus que Nature.

Mais elle es toit d’une texture

Si ferme et de si noble affaire

Que la beaulté de son viaire

Tousdis demouroit en un point:

Si longz temps ne l’empirait point.

Sans faille, c’est chose certaine,

C’om peuist regarder a paine

Ceste deesse entre deux ieulx,

Car elle avoit - si m’aït Dieux

Les yeulx si clers et si ardans

Qu’il samblast a tous regardans

C’om veïst deux ardans chandeilles,

Tant reluisaient a merveilles.

Ceste deesse solempnelle,

Qui tant avoit la face belle,

Et tant digne et tant reverente

Que nulz homs vivans- a m’entente

Ne le vous pourroit exprimer,

Tant sceuist soubtilment rimer,

A voit aussy - bien me recors-

Tout le remenant de son corps

Si bien mesuré et pourtrait

C’on n’y veïst un seul mestrait.

Mais c’estoit chose esmerveillable

Que sa grandeur estoit muable,

Dont trop forment je m’esmeoye,

Car aucunes fois je veoye

Qu’elle estoit de grandeur commune,

Et aultres fois aussy aucune

Telle grandeur luy sourvenoit

Qu’il me sambloit qu’elle avenoit

Jusqu’au ciel lassus proprement.

Et s’estoit tel fois ensement,

Quant elle se vouloit hauchier,

C’on luy veoit les cieulx perchier

Et c’om en perd oit la veüe,

Si qu’estre ne peuist veüe;

Et quant illuy plaisait arriere,

Si prend oit sa grandeur premiere.

Ainsy se mouvoit treblement

Assez esmerveillablement

La deesse saige et meüre.

Or oéz de la vesteüre

Que je lu yvy ad ont avoir.

De sa vesteüre

La vesteüre, au dire voir,

Estoit moult digne et moult parfaitte,

Car elle estoit tissue et faitte

De filz deliez et soubtilz,

Qui estoient fais tous faitiz

D’une matere incorrompable

Et d’œuvre si esmerveillable

-Se dieux me gart d’anuy et d’ire

Que je ne vous saroie dire

Proprement que ce pooit estre,

Car pas n’estoit chose terrestre

Në œuvre fait par art commune,

Mais par aultre maistrie aucune.

Et brieflnent, Pallas la deesse,

Qui de tristre est bonne maistresse,

L’avoi t fait, si corn dire oysmes,

A ses propres mains lui meïsmes.

Sans faille,j’ay apparceü,

Quantj’ay bien l’euvre conceü,

Qu’en celle cotte dessus ditte,

Qui tant estoit de grant meritte,

Avoit trois diverses cou.leurs

De moult precïeuses valeurs,

Dont elle estoit entremellee;

Et s’estoit longue et large et lee,

Telle que doit estrela cotte

D’une dame honneste et devote,

Car telle estoit elle, sans faille.

De tel maniere et de tel taille

Estoit la cotte de Pallas.

Mais encor ne suy je pas las;

Ains vous diray le remanant

Que je vy de son cou venant.

Des armes de Pallas

Vous devés apprés bien savoir

Que Pallas, pour victoire avoir,

Est communement soirs et mains

De trois choses an·aiee aumains.

Briefment, elle est acoustumee

D’avoir tousdis la teste armee

D’un hyaulme qu’elle y fait lac hier

Plus dur que nul aultre d’a chier,

Car il est de tel tempreüre

Qu’il n’est espee n’arme Ure

Qui les peuist quasser ne fendre.

Et si porte pour luy dcffcndrc

Trop voulentiers en sa main destre

Une lance, et en la senestre,

Un escu merveilleux ct fort,

Qui li reffait moult de confmt,

Ouquelune teste se moustre

D’une trop merveilleuse monstre.

Toutes fois la deesse honncste

N’avoit pas son hayaulmc en teste

Quant je la vis a celle fois;

Mais c’est m’esperance et ma fois

Qu’elle l’avoit fait a ca utelle

Pour moy moustrer sa face belle

Mieulx et plus descouvertement,

Affin que plus appertement

De sa beaulté jugier peuisse,

Se la voulenté en euisse.

Ceste dame que je pris sy

N’estait pas sans couronne a ussy,

Ains en avoit une si chiere

Qu’il n’est aultre qui si affiere,

Se n’est ce l’espoir de Nature.

Mais celle encor par aventure,

A ceste pas ne se compere,

Car elle vint de Dieu le pere,

Qui par maniere especïal

De ceste couronne royal,

Voult couronner en paradis

Pallas la deesse jadis.

Et sachiéz qu’entour lu y tous temps

A voit chieuettez voletans

Et toumians entour sa teste

Aussy corn pour lu y faire feste.